woensdag 21 september 2011

R.E.M. stopt ermee

Wat leest mijn lodderig oog? R.E.M., één van m'n favoriete bands aller tijden en zowat de eerste rockband waar ik fan van werd (als twaalfjarige al ergens ver in de jaren negentig), zou ermee stoppen!
Zeer jammer dat te moeten lezen. Deze band heeft ons bijna dertig jaar blij gemaakt met straffe albums en ontzettend leuke en vaak ontroerende songs.

Vier keer zag ik ze live. Drie keer op Werchter en één keer in het Sportpaleis, een concert waar Michael Stipe, Peter Buck en Mike Mills een evenwichtige set brachten van nieuwe nummers (van het meest recente album destijds Around the Sun, een hoog opgestoken middelvinger naar George W. Bush Jr.) en een verrassende selectie uit hun oude songs.

Album na album na album hebben ze ons kunnen blijven verbazen, hoewel ze steeds erg herkenbare muziek zijn blijven maken. Van "Pretty Persuasion" tot "It Happened Today", hier volgt een 'bloemlezing' van enkele van hun meest aangrijpende nummers.


Of een top tien van mijn favoriete R.E.M. nummers:

1.       Leave
2.       Drive
3.       Everybody Hurts
4.       Walk Unafraid
5.       Orange Crush
6.       Try not to Breathe
7.       Nightswimming
8.       Pretty Persuasion
9.       I’ll Take the Rain
10.   Lotus
Beter dit dan nog eindeloos doorgaan en een parodie van jezelf worden, zoals The Rolling Stones, of jezelf verloochenen aan de grote massa, zoals Coldplay. Het is een spijtige beslissing, maar als echte fans moeten we die aanvaarden. Tenslotte hebben we maar liefst 15 mooie albums om op terug te blikken! Ik zou zeggen, steek Murmur in je platenspeler en begin eraan!

1 opmerking: