woensdag 7 september 2011

Stockholm 2-5 september

STOCKHOLM
Dit weekend nog eens een heuse citytrip gedaan met mijn vriendin. Deze keer naar Stockholm! Het was veel te lang geleden dat ik in Scandinavië was geweest (Kopenhagen in winter 2006) en zo noordelijk als Stockholm was ik nog nooit geweest. Het werd een welkome afwisseling met het deprimerende regenweer van de Belgische 'zomer'. Enkel vrijdag hadden we een paar stevige buien en voor de rest bleef het het hele weekend in Stockholm droog, relatief warm en vooral ZONNIG! En dat is vrij uitzonderlijk voor deze tijd van het jaar in Stockholm.
We vertrokken op de ochtend van 2 september 2011, 's morgens in de vroegte. Vanaf het vliegtuig hadden we, na eerst over heel West-Nederland te hebben gevlogen, al een prachtig zicht op de naaldbossen en meren - of zijn het fjorden? - van Zuid-Zweden. Veel natuur zouden we op onze trip niet zien, dus deze uitzichten waren zeker welkom. We landden in de luchthaven Skavsta en moesten nog anderhalf uur met de bus naar de Zweedse hoofdstad rijden. Onderweg passeerden we eerst eindeloze velden met her en der de typische roodgeverfde Zweedse boerderijtjes en, later, verschillende eilanden, die langzaam maar zeker de komst van de hoofdstad aankondigden.

Aangekomen aan het Centraal Station van Stockholm wandelden we naar het beginpunt van onze wandeling: het eiland Kungsholmen aan het Mälarmeer, waar het indrukwekkende Stadshuset, waar elk jaar de Nobelprijs wordt uitgereikt, stond te schitteren in de zon. Van hier heb je het typische zicht op de eilanden Riddarholmen en de Gamla Stan, ofwel oude stad. Vooral de Riddarholmskyrkan valt op. Het bekendste postkaartfotootje van Stockholm is dan ook het standbeeld van het mannetje aan het stadshuis met op de achtergrond deze imposante kerk. Mussen en kwikstaartjes speelden in de mooie tuin en wij gingen de binnenplaats van het stadshuis checken, die ook zeer de moeite is.

We verlieten dit eilanden en wendden ons naar het 'vaste land', wat eigenlijk ook gewoon een eiland is, maar dan veel groter dan de andere eilanden van centraal Stockholm. Hier kon vooral het interieur van de hoge Klara kyrka ons boeien, maar ook de gezellige drukte van de Drottninggatan, zeg maar de Nieuwstraat van Stockholm! Toen we de Hötorget bereikten, begonnen het te gieten, en moesten we schuilen in één van de kraampjes van de dagelijkse markt daar. Aangezien het bleef regenen, zetten we de tocht dapper verder en zo bereikten we het lelijke Sergels Torg, belangrijk centraal plein van Stockholm waar altijd wel iets te beleven valt. Veel boeiender vonden we de Kungsträdgården, ofwel koninklijke tuin, met de vele standbeelden, de zwanenfonteinen, de felrode Jacobs kyrka en de mooie bloemenperkjes. Hier heb je ook een magnifiek uitzicht op de Galma Stan en Skeppsholmen, nog een ander eiland en ook één van de weinige eilanden waar we dit weekend geen voet hebben gezet. Op naar het Nybroplan en het sjieke Berzelii Park (met het nog sjiekere en peperdure Berns café). Dit is echt een klassebuurt van Stockholm. Het is heerlijk flaneren langs de Strandvagen. Met de vele kleine paliesjes netjes op een rij langs de kaai geplaatst, lijkt het wel de perfecte combinatie van de Cogels-Osylei en Saint-Tropez (inderdaad, de Zweden hebben meer recht om deze vergelijking te gebruiken dan de Noord-Antwerpenaren in het door hen getermde Saint-Tropez-aan-de-Schelde, maar dat is een ander verhaal! http://www.youtube.com/watch?v=kZkqOup0_EI ). Je hebt er ook een goed uitzicht op Gröna Lund, het Zweedse antwoord op het Deense pretpark Tivoli, in het hartje van Kopenhagen.

We staken de brug over naar de Gamla Stan, maar wierpen eerst een blik op het imposante Riksdagshuset op het piepkleine eilandje Healgeandsholmen, waar ook de lange Drottninggatan begint. Het eerste gebouw dat je onmiskenbaar tegenkomt in de oude stad is het koninklijk paleis Slottet. Hier is geen koning of koningin meer te vinden - die wonen nu in Drottningholm - maar het barst er wel van de wachtposten. De aflossing van de wacht hadden we jammer genoeg gemist, maar ze hier en daar keurig zien marcheren is ook al de moeite. Het buitenste slotplein is zeker een bezoekje waard, het binnenste waarschijnlijk ook, maar dit hebben we jammer genoeg moeten overslaan.
Op het grote plein iets verderop, het Slottsbacken, vind je een obelisk. Hier vertrekken de geleide wandelingen door de Gamla Stan. Wij besloten het zelf allemaal te ontdekken en vergaapten ons aan het prachtige interieur van de Storkyrkan, ofwel kathedraal (magnifiek standbeeld van Sint-Joris die een draak van kant maakt; gigantisch barok schilderij dat, zonder veel verhulling, het laatste Oordeel uitbeeldt; een bijna vier meter hoge zevenarmige kandelaar; het Parhelium, eerste afbeelding van Stockholm ooit!; enzovoort), rustten uit op de bescheiden 'grote markt' van Stockholm, Stortorget genaamd, en verdwaalden in de vele kleine straatjes tussen de Nygatan en de Västerlånggatan. Heerlijk om hier te kuieren, hoewel het hier soms net iets te druk kan zijn. Hier zijn we dan ook vaak teruggekomen, vooral in de avond! Middenin dit alles staat de imposante Tyska kyrkan, de Duitse kerk, zeker een bezoekje waard!
Na een korte oversteek naar het mini-eilandje Riddarholmen, met de wereldberoemde kerk zelf, wandelden we via de Munkbroleden naar Slussen, een ingenieus verkeerskruispunt aan het begin van het veel grotere Södermalm, een eiland in het zuiden van het Stockholmse centrum. Heel trendy wijk dat op een heuvel ligt.
Zo klommen we naar Vita Bergen, een mooi park dat bovenop de heuvel ligt, en vanwaar we een prachtig zicht over de stad hadden. Hier lagen veel jongeren te genieten van de zon, de drank en natuurlijk de eerste uren van hun weekend! We verlieten dit park, met de trotse Sofia kyrka, en wandelden terug naar het noorden van het eiland, maar niet eer we verrast werden door een stortregen van jewelste. Tijdens het schuilen, merkten we hoe het water stijl de helling afliep. Toch een hele belevenis. Toen we Slussen weer bereikt hadden en we via de Gamla Stan weer naar het noorden wandelden, werden we wel beloond op een prachtige dubbele regenboog die zich over het water en de vele monumenten en 'landmarks' die de skyline van Stockholm telt, spreidde. We bleven nog lang in de stad rondkuieren en spraken vervolgens af met onze Couchsurf host, een Griek met een passie voor reizen, net zoals wij! Het was een lange dag en voldaan vielen we in slaap.
Dag twee van onze citytrip werd een museumdag! Eerst namen we de metro naar het bekende Skogskyrkagården, een kerkhof dat op een meesterlijke manier in een mooi bos is aangelegd. De combinatie van grafzerken en flora is meer dan geslaagd.
Djurgården is het 'museumeiland' en daar zouden we de rest van de dag vertoeven. Eerst naar Skansen, het oudste openluchtmuseum ter wereld, gelegen op dit vooral groene eiland met een ongelofelijk uitzicht op Östermalm.
Hier vind je een soort van Bokrijk: oeroude kerkjes en huisjes uit verschillende periodes over heel Scandinavië, aangevuld met een minidierentuin met bijna uitsluitend Scandinavische dieren. Zo konden we elanden, lynxen, beren, wisenten, veelvraten en wolven van heel dichtbij bekijken. Er was ook een zeehondenshow.
Het belangrijkste en meest unieke museum van Stockholm echter, is Vasamuseet. Hier wordt een schip tentoongesteld dat 333 jaar lang in de modder op de bodem van de Saltsjön heeft gelegen, nadat het op haar 'maiden voyage' in het zicht van heel Stockholm is gekapseisd en gezonken. Hier kwamen 'maar' een vijftigtal mensen bij om, omdat er genoeg omstaanders waren die hen bij deze ramp wilden helpen. Het oorlogsschip, hét pronkstuk van Gustav II Adolf, is indrukwekkend om te zien! Toen het in 1628 te water werd gelaten, moest het een belangrijke rol spelen in de verovering van Europa. Jammer voor de Zweedse koning is dat net iets anders verlopen... In 1961 werd het schip bovengehaald maar, ondanks het onderhouden van dit unieke relikwie uit het verleden, is het voortbestaan van dit rijkelijk versierde schip ernstig bedreigd, met vooral zwavelzuur en het verschijnen van kristallen op het hout, als grote problemen. Heel interessant museum met een hele verzameling aan spullen die uit het wrak zijn gehaald, waaronder enkele skeletten van de ongelukkigen die de ramp niet hebben overleefd! Dit museum is uniek in de wereld!
We namen de ferry naar de Gamla Stan, waar we nog even doelloos rondzwierven. Toch wel onze favoriete wijk in de stad, maar dat is geen verrassing. Met de metro gingen we nog enkele verre plekjes in het noorden van de stad checken, zoals Mörby en Pipers Park in Tivoli, waarna het weer tijd was om appartementswaarts te keren.
Derde en laatste dag van onze reis. We begonnen met het imposante Drottningholm slott, de huidige woonplaats van de koninklijke familie. Zowel het paleis zelf als de tuin deden me sterk aan Schönbrunn in Wenen denken. In de symmetrische tuin kregen we gezelschap van een zeer talrijke groep brandganzen, die veel lawaai bij hadden. Het intererieur van het paleis was ook de moeite, met knappe, oogverblindend mooi versierde vertrekken.
Nog iets dat we gezien moesten hebben, was Vaxholm, een eilandje ten oosten van Stockholm. Mooi haventje met bootjes en vogels bij de vleet. Hier konden we wat uitwaaien, maar eigenlijk keerden we alweer iets te vlug terug naar de stad.
We beklommen zowel Observatorielunden als de uitkijkpost aan Slussen en, needless to say, hadden prachtige uitzichten op de stad, van twee totaal verschillende punten, that is. Wanneer we niet meer goed wisten wat we nog konden doen, wandelden we dan maar naar het stadshuis, waar we rustig naar de Gamla Stan tuurden en ons afvroegen waar we die avond zouden eten. Na het avondmaal in een Italiaans restaurant op de Gamla Stan spraken we af met onze sympathieke Griek, die ons naar een koffiebar in de Birger Jarlsgatan in Östermalm leidde. Een laatste nachtwandeling bracht ons van Östermalm naar Slussen, vanwaar we voor de allerlaatste keer de metro richting onze verblijfplaats namen. Morgen zou het vroeg opstaan worden, om weer huiswaarts te keren. Mooie stad, uitstekend voor een citytrip van drie dagen, en om 'eens weg' te zijn! Aanrader :-)

Voor mijn verslag over m'n reis in Centraal-Europa begin deze zomer: http://gertvanlerberghe.blogspot.com/2011/06/wenenbratislavagyor-10-13-mei.html