zondag 23 december 2012

Literaire tip: Der Tod in Venedig

Ik maak er zeker geen geheim van dat ik vooral Engelstalige boeken lees, en dan af en toe ook Franse literatuur natuurlijk. Maar ook de Nederlandse, Russische en Duitse letterkunde zijn me niet vreemd. Een boekenwurm moet van alle markten thuis zijn. Een van de belangrijkste schrijvers uit dat laatste taalgebied, is Nobelprijswinnaar Thomas Mann, vooral bekend van zijn klepper Der Zauberberg, waarvan ik mezelf nog steeds beloof dat ik me daar ooit op zal storten. Voorlopig ken ik hem enkel van zijn kortverhalen, waarvan Der Tod in Venedig (1912) (De Dood in Venetië in het Nederlands) het bekendste is.

De rationele en disciplineerde schrijver Gustave Aschenbach weet niet wat hem overkomt wanneer tijdens zijn trip in Venetië zijn volledige aandacht wordt opgeëist door de ontzettend knappe blonde Tadzio, die met zijn familie in hetzelfde hotel verblijft als de schrijver. Gustave breekt uit zichzelf en laat zijn passie voor de Poolse jongeman, die hij als de hoogste vorm van kunst ervaart, de vrije loop. Hij bespioneert hem, achtervolgt hem, wordt gek wanneer hij hem gecharmeerd aankijkt, zonder goed te weten waarom.

Op een van zijn tochten door de Italiaanse stad wordt Gustave de doordringende geur van ontsmettingsmiddel gewaar. Hij steekt zijn licht op bij een voorbijganger, die zegt dat er een epidemie is uitgebroken, maar dat er absoluut geen gevaar is en dat het ontsmettingsmiddel slechts een voorzorgsmaatregel is. Wanneer uiteindelijk blijkt dat de stad Venetië al die tijd een ernstige cholera-epidemie heeft verzwegen om te voorkomen dat de toeristen de stad zouden verlaten, is Gustaves eerste reflex om Tadzio's familie hiervoor te waarschuwen. Maar aangezien dat betekent dat de familie zou vertrekken, besluit Aschenbach toch niets over de epidemie te zeggen, opdat de familie langer in de stad zou blijven.

Manns novelle flirt met de idee van verdrongen homoseksualiteit en verlangen/verliefdheid als iets artistieks. In het verhaal zitten heel wat verwijzingen naar de Griekse mythologie en het ideaal van de mannelijke schoonheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten