zaterdag 26 oktober 2013

Terrasjesweer: Je kan het me ook gewoon vragen

Je kan het me ook gewoon vragen
Of je rook in m'n gezicht mag blazen
Om je vulgaire achterklap
Kracht bij te zetten
Aan dat krakkemikkige tafeltje,
Bezaaid met as en verschaald bier.

Ik eet graag zonder walmen,
Ik eet liefst buiten in de zon,
En als je nog eens mijn eetlust
Naar de andere wereld wil helpen,
Vraag het dan:

"Mag ik mijn sigarettenrook
In jouw neusgaten blazen,
Terwijl jij tevergeefs
Tracht te genieten van je pasta
In de zwaveldamp van mijn
Egoïstisch recht in een vrij land
Om nicotine te lurken,
Als vitriool voor de longen
Van iedereen in mijn omgeving,
En als een draak stoom af te laten
Zodat iedereen het kan ruiken
En met gevorkte tong verwensingen
Aan het adres van een hartsvriendin,
Die het, afwezig, niet kan horen,
In het rond te zwaaien
Opdat jouw terraservaring
Mogelijk aan kwaliteit inboet
Ten koste van wat ik me permitteer,
Meneer,
Mag dat?"

1 opmerking: