dinsdag 3 december 2013

Gasvrijheid

Mijn blikje bier is op
Het smaakte, dank u wel
Dronken ben ik echter niet
Mag ik het hier weggooien
In de vuilbak, zoals het hoort
Heeft er iemand tien jaar geleden
Zich druk gemaakt over waar je
Een blikje mag weggooien?
Mocht ik het hier wel drinken
Had het bord niet gezien
In het woud van verbodsborden
Zie ik de zin niet meer
De betekenis is volledig verdampt
Uit deze plat beboete stad
Mag ik deze mening
Mag ik deze levenswijze
Mag ik deze dans
Van u
Vrouwe Justitie
Mag ik mezelf
Dragen
Verdragen
Mag ik leven
Zoals mijn vrije geest
Me dat ingeeft
Mag ik dromen
Heeft dat nog zin
Wanneer heeft dromen
Ooit zin gehad
Mag ik vechten
Voor de goede zaak
Wat is de goede zaak?
Mag ik eten
Hier?
Of daar?
Of nergens?
Waar mag ik slapen
Als ik geen dak
Mag ik bestaan
Of stoort dat
Mag ik zingen
Mag ik dansen
Mag ik ludiek
Mag ik ziek
Ben ik nog van tel
Mag ik averechts
Of moet ik meedraaien
Mee in de informatiestroom
Van cijfers en letters
Mag ik iets anders dan
Grijs
Kan kritiek
Een probleem zijn
Kraak mij niet
Breek mij niet
Werp mij niet
In de vergeetput
Van de geschiedenis
Laat mij leven
Laat mij sterven
Laat mij bepalen
Wanneer te leven
Wanneer te sterven
Laat mij liefde
Als krachtig medicijn
Laat mij genot
Een druppel op de hete
Plaat van pijn
Laat mij kunst
Gooi dat niet weg
Laat mijn ogen
Mijn oren
Mijn mond
En mijn ziel
Laat mij kansen
Een
Twee
Drie
Zonder straffen
Zonder boetes
Zonder gas
Dat ons verlamt
Zoals angst
Maar dan efficiënter
Vrijheid
Omschrijf het goed
Beschrijf het goed
Bouw een stevige muur
Van signifiants
Rond deze signifié
Laat het niet ontsnappen
Hou het
Ingemetseld
Een concept
Als collectief geheugen
Als zuurstof dat we nodig
Als legende dat ooit was
Als mythe dat misschien ooit was
Als fabel dat nooit bestond
Als iets lang dood en begraven
Techniek van verbrande aarde
Napalmt subjectief geheugen
Tot een woestenij
Waar vrije wil
Verwelkt
Verslonden

Weg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten