maandag 10 november 2014

LuxLeaks

Of 'Luxembourg Blues Pt. 2' als u wil. Naar goede, halfjaarlijkse gewoonte bracht ik nog eens een bezoek aan ons kleine broertje in het oosten, om het met liefde te omarmen, ondanks zijn negatieve passage in de media vorige week. In de hoofdstad was het weer Battins en Diekirchs degusteren, naast het stillen van mijn cappucinoverslaving in een vintage koffiebar. Hier bracht ik weer de nacht door, na me door de verlichte straatjes en monumenten te laten bekoren.

Wel heb ik veel minder geschreven dan gepland. Luxemburg moest maar niet zo mooi zijn, zo ook het noordwesten van het land, met verscheidene indrukwekkende abdijen, basilieken en kastelen in Clervaux, Kautenbach, Wiltz en Ettelbrück. Land van Michel Rodange, van ezel en tank, ik dank u voor uw gastvrijheid, keer op keer!

Hieronder enkele gedichten die ik schreef, deels onder invloed van de geschifte Amerikaanse roman Fear and Loathing In Las Vegas, waarvoor mijn verontschuldigingen. Er zitten ook enkele oude, niet eerder gepubliceerde gedichten bij.




LuxLove

Iets meer naar het oosten
En ik voel je al dichter bij mij:
Je vingers, je wangen, je tong.
Onze liefde beleven we in fragmenten,
In episodes met op het einde
Een cliffhanger, een voorsmaakje,
En tussen die periodes
Nog meer liefde, en verlangen.
Een aftelkalender met een grote
Letter L op elk scheurblaadje en
Al de rest in de kantlijn.

In elke bar, op elk podium,
Ja, zelfs hier, tussen kastelen en abdijen
Nestelt jouw naam zich in mijn hart,
Brandt jouw lach op mijn netvlies.
Wat zijn honderden kilometers?
Wat stellen ze voor
Als ik ze niet voel, als jij
Altijd aanwezig bent.

Straks neem ik de trein en
Kom jij van je werk,
En op Skype zal die afstand
Geen afstand meer zijn.


Eerste Nacht

In een bar niet ver van het station
Mijmer ik over hoe het ooit begon.
Donker bier en dan een snelle hap,
Op de achtergrond wat barmansklap.

De regen ratelt tegen de ruiten.
In mijn hoofd zit je over mij,
Gaan we voor de nacht naar buiten,
Kruipt m'n hand over je dij.

Onze eerste nacht bij jou,
Memorabel als een Griekse trouw.
Alles nieuw en toch vertrouwd,
Waarom ging het daarna dan zo fout?

Het café is onveranderd,
Enkel jij bent er niet meer.
En mijn lichaam dat meandert,
Maar de pijn, die keert steeds weer.

Onze eerste nacht bij jou,
Memorabel als een Griekse trouw.
Alles nieuw en toch vertrouwd,
Waarom ging het daarna dan zo fout?


Ontbijten Doe Je Zo

Laat de wekker nog niet winnen.
Whisky cola als ontbijt!
Drijf het zonlicht weer naar buiten.
Whisky cola als ontbijt!
Blijft de roes in draden hangen
Whisky cola als ontbijt!
In de hoeken van je schedel.
Whisky cola als ontbijt!

Whisky cola wanneer koffie faalt
En tequila je lever door een mangel heeft gehaald.
Whisky cola, het morbide geheim
Tegen ratten in je darmen, tegen katerige pijn.

Whisky cola, whisky cola!
Vergeet melk, fruitsap en thee.
Whisky cola, whisky cola
And you'll make it through the day.
Whisky cola geeft je vleugels
Als je dag al lang om zeep.
Whisky cola, drink de vreugde,
Giet de redding in je keel.

Blijf nog heel de dag door drinken
Van dat hemels wonderspul.
Laat het goedje wat bezinken
Tot het weg glijdt uit je lul.
Nu ben je klaar voor actie,
Rep je naar een bar naar keus.
Bel op voorhand al een taxi:
Whisky cola is een reus!


Teeth Marks

I didn't come to Luxembourg to see the pretty sights,
I came to Luxembourg to die.
Let me show you my arms, my thighs,
The horrible teeth marks of life.

I wander through the streets at night,
Gaze at the stars in the sky.
They sing about a future bright,
But I know it's a lie.

The towers and the city gates,
They too are marked by time.
Yet they still stand erect and wait
Until the world's next crime.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten